måndag 22 juli 2013

Skördad kål

Igår bestämde jag mig för att det var dags att skörda en broccolo och en kålrot. Jag behövde verkligen skapa plats i landet för jag har planterat purjo mellan raderna och den är helt dränkt i kål. Jag kanske borde skapa ny plats till dom om jag vill ha någon purjo i år.


Här skulle jag försöka ta en bild för att visa hur stor plantan är, men det var för tung och för stor för att jag skulle kunna få till en bra bild.

Jämfört med en stol blev lättare. Samma sak som med bondbönor, det blir väldigt mycket växtdelar som går till spill när man skördat. Kanske borde man börja äta även bladen...

Helt okej storlek på huvudet och i kväll blir det provsmak. Det växte lite sidoskott precis under huvudet så man kanske skulle ha sparat plantan, men jag behövde ju göra plats till annat den här gången.

Kålroten var lite i minsta laget, men den räcker nog till en omgång rotmos. Den är lite sprucken och äten så vi får se hur mycket det blir kvar. Jag har ganska många kålrötter kvar i jorden som inte vuxit så mycket än så dom blir bra i höst.

Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar