tisdag 9 juli 2013

Dill och körsbär

Idag har vi svettats i solen på kolonin, rensat klippt och skördat. VI ska åka i väg några dagar och det är en del som är precis på gränsen till moget som kanske hinner bli förstört medan vi är borta. Hallonen till exempel, vi plockade några idag men om några dagar kommer många ha hunnit mogna. 

Jag klippte ner dillen idag, den ska jag frysa in, alltid bra att ha när man gör fisk eller använda till potatis även på vintern för att få lite sommarsmak. 


Bigaråer antar jag att det här ska vara, men dom är inte så köttiga som dom borde, stora kärnor och lite fruktkött. Dom är inte riktigt mogna än, men det är väldigt nära. 

Röd huvudsallat, den här flyttade jag när jag gallrade mellan plantorna och då fick den fart minsann. Nu gäller det bara att den inte går i blom innan jag hinner skörda. Romansallaten var på gång med det så den skördade jag idag. Jag tror vi har haft blad till sallad i snart två månader, ett överflöd dessutom. Lyx. 

En överblicksbild från en lite annan vinkel en vanligt. Det börjar bli svårt att urskilja hur det verkligen ser ut nu när allt växt så mycket. Bakom kryddorna ser man sparrislandet där jag sått sommarmalva, det blir nog ganska bra när dom slår ut. Kanske inte så populärt för sparrisen att trängas så, men det blir så mycket ogräs när jorden är bar. Och ogräs har jag tillräckligt av ändå. 

Kryddlandet har börjat dra till sig bin, humlor och fjärilar nu. Det har varit lite dåligt med det tidigare men nu är det fullt liv. Om jag får en stor trädgård någon gång så ska jag fixa en stor kryddäng till alla insekter. 

Broccolihuvudena växer snabbt, jag kan nog skörda de första i början på nästa vecka. Broccolin hade också börjat bilda ett huvud. Den verkar vara lite mer långsam än broccoli för plantan var mycket längre kommen när jag satte ut dem men nu ligger den till och med efter. Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar