måndag 29 juli 2013

Hjortron

Bloggen fick ta en ofrivillig paus, förra veckan flyttade vi och det var aningen jobbigare än vi tänkt. Så när allt var klart åkte vi direkt till dalarna för lite semester.

Jag hade bestämt att jag ville plocka hjortron, det har jag inte gjort förut. Så vi letade upp en myr, långt ut i ingenstans. Googlade hur plantorna ser ut och så började vi gå. Vi hittade plantor ganska snabbt men det var inte så mycket hjortron på så vi gick längre ut på myren och vi hittade en hel del. Två kilo blev det totalt. Vi hade nog kunnat plocka mer, men ibland måste man umgås med resten av familjen också.


Det blev såklart sylt av hjortronen, hjortronsylt är alltid gott men hemgjord var ännu godare! Det fanns galet mycket hallon och blåbär där uppe också. Vi plockade 2 liter hallon innan det typiskt nog började regna när vi minst ville det. Jag hade tänkt plocka mer men det blev inget av det.

Så här gjorde jag hjortronsylten:

1 del hjortron och en halv del socker varvas i en kastrull som sedan får stå i 2-3 timmar svalt. För mig blev det 2 kilo hjortron och 1 kg ekologiskt strösocker. Jag skakade kastrullen några gånger under tiden. Sedan är det dags att koka sylten, ca 10-15 minuter skall det koka efter att den kokat upp.

Viktigt att inte röra om, endast skaka kastrullen så att man inte rör ner skummet i sylten. När sylten kokat klart är det dags att skumma för att sedan hälla upp på varma rena burkar och försluta.

Min sylt blev inte så mycket skum på, men däremot så flöt bären upp, troligvis för att jag kokade för stor mängd på samma gång så jag skulle ha kokat längre. Eller kokat den i omgångar. Men jag lät sylten så kvar i kastrullen i kanske tio minuter innan jag rörde om, och då hade bären sugit åt sig av sockret och sylten gick ihop fint.

Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar