söndag 21 juli 2013

Bondbönor

I år provar jag sorten Crimson Flowered bland annat, den med röda blommor som jag lagt upp ett antal bilder på här på bloggen. Nu har jag börjat skörda av dem, först tyckte jag baljorna såg för små ut och tänkte låta dom växa till sig lite mer. Men så provade jag en och visst var baljorna mindre men bönorna i var lika stora som mina andra bondbönor. Lite mindre fluff i baljan och bönorna låg tätare. Helt klart bättre på att spara utrymme alltså. Varje balja har nästan exakt fyra bönor i sig så det är lite färre än i mina andra sorter. Men plantorna är stadiga och blommorna fina så det väger upp.

Här ser ni hur tätt dom ligger, och hur tunt skalet på baljan är.


Grönare än mina andra sorter är dom också, just den här ljusare bönan har suttit kvar lite för länge på plantan så den är en aning överväxt och lite torr i konsistensen.

Mycket skräp och lite bönor blir det när man är klar med allt rensande. Men det är väl värt besväret. Jag skär av toppen på baljan och snittar på längden med en vass tunn kniv. Oftast snittar jag ända ner till bönan, då går det snabbare att trycka ut innehållet när man kokat dem. När jag plockat ut alla bönor så lägger jag dem i kokande vatten i någon minut och sköljer med kallt vatten. De bönor som inte fått ett snitt i sig får jag göra det på efter att jag kokat och sedan trycker jag ut bönan inuti. Eftersom dom redan är förvällda så är det bara att lägga dom i frysen om man vill det. Våra går åt på en gång så det blir inget över.
Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar