tisdag 16 juli 2013

Från frö till skörd: Basilika

Jag hade för mig att jag köpt en speciell Italiensk basilika med lite mer oregelbunden form på bladen, men det ser ut som en Genovese i alla fall. Jag måste leta reda på fröpåsen på kolonin när jag kommer dit nästa gång.

Jag sår många frön direkt på vanlig jord för att slippa plantera om, strör lite jord ovanpå och sätter på en påse tills det gror. Eftersom dom växer så tätt kan man börja skörda så fort dom blivit något så när stora. Lite mitt emellan som det ser ut på bild två och tre. Man kan skörda ganska mycket åt gången ett par gånger i veckan för när det blir mer plats så växer det som är kvar i raketfart. När dom börjar växa till sig på riktigt och det inte är lika trångt i krukan längre så är det dags att börja skörda topparna istället så att man får buskigare plantor. Då brukar jag även ta ett par plantor och sätta i varsin kruka i fall det fortfarande är lite trångt.

Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar