torsdag 18 juli 2013

Dagens balkong

Som sagt, vi håller på och flyttar så imorgon ska balkongen tömmas så jag passade på att ta lite bilder och plocka av de chilis som var på gång.

 Dom ljusa är en Hungarian hot wax, första gången jag har den men frukterna är stora och goda med lagom styrka. Plus att dom är så här ljus när dom är omogna, jag gillar inte att ta gröna chilis utan vill helst att dom ska vara ordentligt mogna men den här sorten är både god och fin som omogen. Den lilla orangea är en chili cayenne som jag inte hunnit prova än.
 Kolsvart paprika, paprikorna går trögt måste jag säga. Det är en paprika på varje planta. Dom är dock väldigt stora, men det är ju lite ynklig skörd om det bara blir en på varje. Hoppas det hinner komma några fler för paprika och chili är fint att ha inne på hösten.




 En lite suddig bild på tomatblommorna på en planta. Den här växer mest i skugga så den kommer nog att må bra av att komma ut till kolonin där den kan stå i full sol i stället. Krukan väger bly så det ska bli intressant att se hur vi ska få ut den. När jag satt och tittade på bilderna så tänkte jag att många av de här blommorna kommer inte hinna bli frukt så det vara bara att ge sig ut på balkongen igen och toppa alla plantor och hoppas att dom vill producera mer tomater nu. När jag odlar ute så brukar jag låta även högväxta tomater få minst ett sidoskott, det känns som att man får fler tomater tidigare då men det blir även jobbigare för plantan tror jag. Men för det mesta fungerar det.
Nu håller jag tummarna att melonen vill fortsätta växa, den har fått extra näring och det har både varit soligt och varmt så det borde inte vara något problem. 

Nu ska jag fortsätta packa. Likabra att hålla på på kvällen det är så svårt att motivera sig när det är så fint väder på dagarna.





Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar