måndag 8 juli 2013

Semesterbevattning

Snart är det dags att åka till landet igen och nu har allt på balkongen växt så mycket att krukorna behöver vattnas varje dag. Och dessutom är det väldigt varmt till på köpet så allt skulle vissna på inom ett par dagar. Jag hade tänkt att köpa pipar till petflaskor men det har inte blivit av utan jag konstruerade en egen modell. Som jag provar nu för att se om det fungerar.


Jag såg att dom gjorde en variant på trädgårds onsdag, med en kruka ovanpå en vattenbehållare med en disktrasa ner som skulle suga upp vatten. Den varianten känns lite svår med 15 literskrukor som dessutom redan är planterade. Men jag tänkte tvärt om, så nu har jag gjort hål i botten på en flaska och trätt i en disktrasebit och fyllt på med vatten.

Sen ställde jag flaskan i krukan och tanken är att det ska droppa lite långsamt ner i jorden. Möjligvis att man måste justera storleken på hålet så det inte droppar för fort och så kanske man inte ska ha så stor bit disktrasa. Men vi får se imorgon hur det blir. Just nu kan jag i alla fall se att det nog droppar lite för fort.  Och det värsta av allt är att jag bara har några få flaskor, så det blir till att dricka läsk i morgon om jag ska få ihop så att det räcker. Det här får bli min variant av semesterbevattning, några dagar borde det fungera i alla fall.


Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar