lördag 6 juli 2013

Självplocksgalen

Förutom att odla så är jag helt galen i att plocka saker, bär och svamp och sånt. Jag plockar allt som går att hitta i princip. Idag var vi på självplock av jordgubbar, det var nog sista rycket. Dom var fina men precis på gränsen till att mogna över. Och så var dom gigantiska så det gick snabbt att plocka.


20 liter blev det, kändes inte så mycket när vi var där. Men nu står det en femlitershink i kylen med kallrörd saft, 9 burkar sylt, ett gäng påsar i frysen. En fem litershink som jag inte vet vad jag ska göra med samt en stor skål som vi bara ska äta. Man kan inte släppa lös mig på ett sånt fält med jordgubbar, jag vill helst plocka tills det inte finns något kvar att plocka. Men det bästa av allt var nog att alla tyckte det var kul att vara där. Stora syster plocka gubbar som bara den och ville inte äta någon förrän vi kom hem. Till slut så smakade hon dock och då var det färdigplockat för hennes del.

Nu har vi nog jordgubbssylt så vi klarar oss ett tag. Jag ska nog göra lite rårörd också. 4 liter blev det totalt, det var nog väldigt mycket vatten i gubbarna för det blev väldigt mycket saft i sylten.

Sen ska jag visa vad mer jag har roat mig med att plocka i veckan...

Klicka på rubriken för att komma till kommenteringen Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar