söndag 16 juni 2013

Uteblivet oväder

Idag var jag inställd på regn och åska hela dagen eftersom alla vädertjänster sa det, och när det gäller dåligt väder så brukar dom ha rätt. Men det blev strålande sol här och efter ett tag vågade jag mig ut till kolonin. Har som vanligt rensat, det tar ju aldrig slut? Som tur är så växer allt annat också fint.

Idag såg jag att det börjat komma larver på kålen, så jag gick igenom alla blad och mosade dom jag hittade. Det får duga så länge, jag har lite nematoder som jag kan spraya på om det blir värre. Förra året behövde jag inte göra något, plantorna blev nästan inte angripna. I värsta fall får jag täcka över, men det ser så tråkigt ut tycker jag. Kålen är ju så fin som växt.

Och i vanlig ordning så kommer här ett gäng bilder:

 Denna blommade inte förra året, men är desto finare i år.
 Blommor på märgärten, längtar efter att få äta de första ärtorna direkt från plantan.
 Här är yin yang bönorna som jag sådde inne, jag sådde flera omgångar direkt i landet men det kom inte upp några så jag petade ner fler frön två omgångar till. Och nu hade det grott en del, men nu vet jag inte vad det är för sorter för jag har satt ner olika vid olika tillfällen. Men det märks väl med tiden. Det är inte så himla noga. Alla är till för att torkas.
 Och tillslut fick jag dom första jordgubbarna, dom hade gott kunnat få sitta en dag till. Men då hade jag nog blivit utan.
 Kryddlandet frodas, det är mest citronmeliss och oregano här. Och så tror jag det är en isop och så är det ytterligare en krydda som  jag inte vet namnet på. Men den doftar väldigt starkt, måste kolla i min bok sen.
 Romansallaten får växa delvis i skugga under potatisen, som har växt galet mycket.

 Före detta spenatlandet, jag drog upp den sista spenaten häromdagen för den hade börjat blomma så jag tog till vara på det jag kunde. Under spenaten hade jag sått majs, den har kommit upp men inte hunnit växa så mycket. Men nu kanske den kommer igång när den slipper fajtas med spenaten. Tänker att det kanske kan bli fint med solrosorna tillsammans med majsen.

Vita gurkorna har fått blommor, men inga gurkämnen, lustigt att växthusgurkan växer bättre och redan har flera frukter än dessa. Båda växer ute.

När jag kom hem från odlingen så kom ett stort moln med åska, regn och tillslut hagel. Temperaturen sjönk från 25 grader till 10 på någon minut. Det drog förbi snabbt, och nu är det sol igen.
Klicka på rubriken för att komma till kommenteringen Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar