måndag 24 juni 2013

Flytta grönsaksplantor

Det är samma sak varje år, jag tvingas alltid att flytta på vissa grönsaksplantor. Oftast gör att dom hamnat för tätt men i år var det kålrötter som nästan blev uppslukade av en perenn som blev betydligt större än väntat. Kålrötterna hade nästan inte växt alls och dessutom var dom halvt uppätna. Det var dom två som sitter i kål landet också men dom hade växt på sig fint idag såg jag.


Dessa ser inte mycket ut för världen just nu, men jag hoppas att dom tar sig. Men det borde dom väl göra bara dom får vatten.

Jag flyttade även några majsplantor för i det landet hade dom grott väldigt konstigt, det var ett stort hål mitt i och bara plantor utmed kanterna så jag flyttade in några i mitten. Jag tog stora klumpar när jag grävde för att störa så lite som möjligt, jag har hört att majs inte gillar att bli flyttade.

 Den här ärtblomman är så fin, ser nästan ut som luktärt och doftar gott gör den också. Jag minns inte namnet men skidorna blir lila och ärtorna gröna.

 Det vekar som att det blir lite blåbär i alla fall, kanske ett tiotal..

 Stora broccoloplantan, än så länge har inget huvud bildats där nere. Kål är för övrigt riktiga snigelmagneter, jag har problem med att dom bosätter sig inne bland bladen och äter sig utåt. Dom bor och äter på samma ställe liksom.
Jag blir lite trött på mig själv, jag tänkte att jag skulle komma ihåg vart jag satt sockerärter och var jag satte spritärter och märgärter men det gör jag såklart inte. Och jag vet inte om det går att se skillnad. Jag var först ganska säker på att jag kom ihåg men sen blev jag osäker när det dök upp lila blommor även där jag trodde det skulle vara sockerärter. De här på bilden trodde jag var märgärt, och det kanske det är också men dom var krispiga och fina utan trådar så det funkar vilket som. Men jag föredrar spritärter framför sockerärter.

Klicka på rubriken för att komma till kommenteringen Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar