torsdag 27 juni 2013

Dagens koloni

Idag tog jag lillebror och gick ut till kolonin för att plocka sallat och potatis. Det blev även mer fläder, den här gången lyckades jag få ihop till en halv sats med blommande blommor. Nu såg jag dock att lössen var på väg, och några läskiga kryp som verkar vara nyckelpigelarver. Dessa lyckades jag få med mig hem så jag kastade ut dom från balkongen. Men nästa gång ska jag nog flytta ner några till bondbönorna för där såg jag att det kommit löss. Jag hann inte göra något åt saken för lillebror är ganska otålig så det gäller att jobba snabbt när man är där ute.


Basilikan ser helt fantastisk ut! Jag har bara sått det inne förut och alltid lyckats döda dem genom för lite eller för mycket vatten. Lite tätt mellan plantorna kanske det är...

Bönorna börjar få blommor, nu behöver dom snart lite stöd också.

Snart måste jag nog spruta lite nematoder på kålplantorna, för det här är nog bara början på angrepp. Har inte sett några kålfjärilar än, men dom brukar dyka upp efter midsommar. Förra året spred jag ut kålen bland övriga plantor och växter och klarade dem helt utan angrepp. Nu växer alla på samma ställe som ett smörgåsbord för larverna. Jag har satt lite ringblommor runt omkring men dom växer väldigt långsamt för tillfället.

Klicka på rubriken för att komma till kommenteringen Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar