söndag 26 maj 2013

Snigelnematoder is the shit

Idag har inget blivit som jag tänkt mig, solen strålade i morse och vi skulle ut till kolonin för att plantera ut de sista plantorna här hemma och så skulle jag köra en sväng med trimmern. Men lillebror bestämde sig för att sova fyra timmar på raken i egen säng så det hann både bli molnigt och börja regna innan han vaknade.

Men nu har jag i alla fall varit ute och hämtat krukor till paprikor och chillis, då såg jag till min fasa att sniglarna hade varit framme och gnagt på sallaten! Men så tittade jag också lite närmre och det låg ett antal döda små åkersniglar på jorden så nematoderna verkar ha fungerat. Jag trodde jag var för tidigt ute för jag hade bara sett ett par sniglar tidigare. Men jag var ute i precis rätt tid. Hoppas verkligen att det fortsätter fungera så att vi får ha sallaten i fred.

Jag passade på att ta två huvuden idag, i fall att dom skulle vara snigelmat när vi kommer ut nästa gång. Egen sallat känns verkligen lyxigt och fräscht!


Första rädisan plockade jag idag också, den fick Janne. Jag gillar mest att odla dem, inte äta.


Klicka på rubriken för att komma till kommenteringen Follow on Bloglovin

2 kommentarer:

  1. Lägger du ut snigelpellets? Annars äter de väl upp allt du odlar;-)
    Hälsn birgitta

    SvaraRadera
  2. Nej vi har myskankor istället :)

    SvaraRadera