onsdag 15 maj 2013

Odla melon

I år är första gången som jag ska prova att odla melon på riktigt. Förut har jag köpt någon planta men sen inte skött om den.

Men eftersom Nina lyckades förra året så ska jag prova. Jag har satt mangomelon, cantaloup och vattenmelon. Jag köpte tre olika vattenmelonsfröer förra året och nu när det var dags att så så kunde jag inte hitta dem. Det var två ryska sorter med gult och orange fruktkött samt Sugar baby som hade varit roligt att prova.

 Här är en vattenmelonplanta som jag köpt, den är dags att toppa, men jag kan inte riktigt ta mig för att göra det. Precis som att jag har svårt att nypa bort första blomman på chili och paprika så det låter jag alltid bli. På den här plantan ser det ut som det kommer många knoppar högst upp så jag avvaktar lite till. Men redan nu finns den några blomknoppar som jag väntar på att dom ska slå ut.

 Här ovanför är hanblomman som jag hoppas ska slå ut samtidigt som honblomman här nere så att jag kan pollinera dem. Sen är det dags att plantera om, just nu sitter den i en 12cm kruka och jag tror jag ska skämma bort den med en 20 liters hink så kanske jag kan få två meloner åtminstone.
Honan med den pyttelilla frukten under.

Uppdatering: Jag har sett att många kommer hit genom att googla Odla Melon så jag tänkte passa på att skriva hur jag gör:

Jag sår ett frö per kruka i början på april eller slutet på mars, en kruka som innehåller ca 1 dl jord brukar bli bra. Ställer krukorna varm och övertäckta med plast tills de gror. Då flyttar jag dem till ett ljust fönster, jag håller inte på med extra belysning och liknande utan det brukar gå bra ändå. Men söderfönster är att föredra. Men sen när plantan är good to go då behövder den mycket sol och värme i växthus, drivbänk eller liknande.

Jag låter plantan växa till sig tills den har ca 4 blad och krukan är full av rötter, då planterar jag direkt i en stor kruka. Minst 10 liter så att plantan har gott om plats att växa. Meloner behöver mycket vatten så det är bra med mycket utrymme.

Sedan är det bara att vänta på blommorna, när honblommorna kommer så måste de pollineras med en hane, jag knipsar av hanen och duttar på honblomman så att jag ser att pollenet hamnar där. Hanblommorna brukar komma först och honorna kommer när plantan är redo att bära frukt. Har man ingen hona när hanen slår ut så kan man prova att knipsa hanen och låta den torka tills man har en hona i fall det då skulle saknas en hane. Det har dock inte hänt mig.

Plantorna brukar inte orka så mycket mer än max två meloner så det är lika bra att inte låta fler växa fram. Oftast slutar ändå någon sluta att växa, då är det bara att nypa bort den och tänka att det bidrar till mer växtkraft till de andra. När man har en växande melon kan man nypa av toppskottet så att energin läggs på att melonen växer istället för plantan. Vattna, ge lite näring då och då och vänta är det som gäller sedan.

Slår inte blommorna ut? Kolla i bladvecken, där brukar små små anlag till blommor sitta, har man en ranka med många sådana anlag men inga verkar vilja slå ut brukar det fungera att toppa plantan så brukar det lösa sig. Har man flera sidoskott på plantan gör man samma sak med dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar