fredag 9 augusti 2013

Utflykt till Saltåkvarn

Idag åkte vi till Saltåkvarn för att hämta upp storasyster som varit landet. Då passade vi på att fika och handla på Saltåkvarn.



 Det blev en hel del handlat på Saltåkvarn, jag kunde inte motstå att köpa borlottibönor fast jag har egna på gång. Kanske använder jag dem att odla med nästa säsong. Annars blev det mjöl, vinäger, ris och linser bland annat. Väldigt mysig butik!

 Efter Saltåkvarn åkte vi förbi Skillebyholm och tittade i gårdsbutiken och odlingarna. Fina gamla växthus med och lite annat. Dom hade även plantskola och...
Fina krydd och blomodlingar där man kunde plocka själv. Vi hade varit på språng lite för länge så vi stannade inte kvar och tittade så mycket. Kanske en annan gång. Men man blir ju helt klart sugen på att odla biodynamiskt nästa år. Vi håller ju som bäst på att leta hus och nu letar vi efter ett med stor tomt så att vi kan odla massor och bli så pass självförsörjande som det går. Jag blev lite inspirerad av boken självhushålling på djupadal. Men det är svårt att hitta något som passar för vi tydligen rätt kräsna, helst ska det vara ett gammalt fint hus med stor trädgård, nära vatten men inte för nära till grannar. Det enda vi inte kan tänka oss att kompromissa med på den listan är en stor tomt. Det är ett måste. Helst vill jag bygga ett stort växthus i trä och murad grund också så snabbt som möjligt. Så nästa år hoppas jag att vi odlar på mer än 50 kvm.
Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar