onsdag 11 september 2013

Årets bönskörd

Jag har själv inte kunnat skörda den senaste tiden eftersom jag inte varit på plats. Utan Janne har fått hjälpa mig när han varit uppe och jobbat. En dag fick jag 10 liter bönskidor levererade. Men jag hade inte berättat att dom skulle vara torra och "fula" innan man plockade dom. Så de flesta var omogna och bönorna hade knappt börjat svälla. Jag som hade sett fram emot en stor bönskörd, men nu är det inte mycket att göra åt. Bara vänta till nästa år.

Ca 1,5 dl torkade bönor blev det bara, det räcker väl till ett kok i alla fall. Fina är dom Yin yangbönorna, ser ut som späckhuggare...


Nästa år ska jag ha ännu fler bönplantor, och satsa på fler högväxande istället. Jag odlar enbart bönor för torkning jag är inte så förtjust i andra typer. Förut skärbönan som går ner i bland.
Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar