måndag 9 september 2013

Äntligen tillbaka

Här har det varit tyst ett tag, inte så bra planerat att börja blogga och drabbas av bloggtorka direk. Men det har faktiskt varit ganska ofrivilligt. Vi är tillfälligt bostadslösa eftersom drömhuset inte dykt upp ännu. Och eftersom det varit så varmt och fint väder så kände vi att det var skönare att vara på landet. Så det har vi varit i några veckor. Det har blivit mycket bärplockning och syltande inläggningar. Det får bli mer om det i ett annat inlägg.

Nu är vi i alla fall tillbaka i stan och vi åkte direkt till odlingen. Det var en hel del att fixa med där, både skörd och rens och vattning. Men även börja plocka undan och klippa av vissna blommor och växter. Jag jobbade i högsta fart eftersom tiden alltid är begränsad när vi är där.

 Många äpplen är det på vårt lilla lilla träd i år, dom är redan mogna så jag gallrade lite men lät ganska många sitta kvar ett tag till.
 Ärtorna som jag sådde från ett paket från mataffären är finare än alla mina andra tillsammans. Jag vet ju inte hur ärtorna blir men det är skönt att dom täcker marken där det är tomt. Jag funderar på att så fler nu när jag har rensat, men troligtvis hinner dom knappt komma upp. Men det var ju så billigt så det skadar inte i alla fall.
 Brysselkålsplantan, inga små huvuden på gång än så länge...
 Små skockor på kronärtskockan. Tre stycken totalt var det på denna. De andra två var det totalt noll st på.
 Den blå luktärten står sig ännu...Helt översållad med blommor. Plockade en bukett som ligger kvar i bilen. Typiskt.
 Några morötter blev det trots allt, jag gallrade för några veckor sedan och då växte dom till sig. Det här är dom finaste morötterna jag fått hittills. Jag försummar dom alltid och och så blir den en ond cirkel när jag inte tycker att det blir någon skörd.
Plommonen är fina, inte alls lika många som förra året. Men större och friskare.

Jag har funderat med det här att odla för självförsörjning, det skulle vara kul om det gick. Men jag skulle behöva ganska mycket större odlingsyta i så fall. För även om jag odlar kompakt och sår i omgångar och samodlar så går allt åt. Vi äter upp allt som vi skördar och inte mycket blir över. Än så länge har jag någon påse bondbönor, två påsar broccoli och en påse med tomater i frysen. Och det räcker ju inte långt. Bär och sylt har vi nog så vi klarar oss men inget annat. Chili och sambal oelek har vi nog också så vi klarar oss, det brukar inte vara något problem att få ihop till årsförbrukningen trots få plantor.

Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar