torsdag 12 september 2013

Och årets tomatodling

Jag kom igång senare än vanligt med sådden, men plantorna var mer lätthanterliga och finare när jag satte ut dem. Men trots den fina varma sommaren så började skörden sent. Det är först nu som vi har börjat få ihop en större mängd tomater.

Jag satt fem sorter själv, en plommontomat, 2 italienska (var av den ena såkade jag ge bort alla av samma sort), en orange och en vanlig röd. Sedan köpte jag några sorter från Klostra, ytterligare en italiensk, en körsbär som gick av och någon gul normalstor. Och så tog jag lite sticklingar från mammas tomater i växthuset. Det visade sig vara en liten gul pärontomat, en black zebra och orange körsbärstomat. Jag är ganska nöjd både med antalet plantor och sorterna. Men jag skulle vilja ha ytterligare någon italiensk nästa är, gärna lite större. Och någon bifftomat skulle vara kul att ha, samt att slopa några av dom små som är så jobbiga att plocka och ta hand om.

Dom här plockade jag av igår, lite blandad mognad på dessa. Men jag plockar av alla som börjat skifta lite i färg för att få mogna hemma.


Än är det många omogna tomater kvar, frågan är hur länge till dom kan sitta. Dessa fick flytta in i växthusskåpet och de andra som står i kruka har fått fiberduk. Det här är plommontomaten som jag sått själv. Det står inget om vilken sort på påsen, men dom är stora och inte en enda har mognat ännu. Plommontomater tillhör mina favoriter.

Det här är en köpt planta av sorten Roma, innehåller nästan inga kärnor och har ganska många frukter.
Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar