söndag 25 januari 2015

Vi är igång

Vi är igång med försådder av sådant som tar lång tid på sig eller som ska ut i växthuset tidigt. 

Kronärtskocka sådde jag en ny omgång av, men jag hoppas att dom i växthuset kommer övervintra. Men om dom inte gör det så är det bra att ha extra. Kronärtskocka kan man inte få för mycket av. Vi kommer även ha plantor till försäljning. 

Paprikor och chili är som vanligt först ut. Förra året fegade jag lite när det gällde chili och valde vanliga sorter. Men i år gör jag som jag brukar, väljer olika former, färger och styrkor. Gärna ovanliga sorter. Och en del riktigt starka! 

Våra paprikor blev väldigt populära i somras, så där håller jag mig till samma sorter. Jag gillar spetspaprikor så det blir det mycket av. Paprikorna blev inte bara populära, dom gick helt klart bäst att odla förra året. Stor, tidig skörd men dom höll även i en bra bit in på hösten. Tomaterna plockade vi det sista i slutet på oktober, men paprika och chili tog jag det sista i slutet av december, samtidigt som jag plockade dom sista kronärtskockorna. 

Tulpaner driver vi upp egna på prov i år, det är några veckor kvar på dessa. Men det ser lovande ut. 

Annat som jag sått nu är smultron, purjo, pasdionsfrukt, sallat och salladslök. 

På prov har jag även gjort vindruvssticklingar.. Vi får se hur det går. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar