lördag 31 maj 2014

Utplantering

Det har varit fullt upp de senaste veckorna. Många har varit här och handlat sommarblommor och nu håller vi tummarna för att slippa frost. 

För några veckor sedan började jag plantera ut broccoli och purjo på frilandet, de brukar tåla lite kallare väder. I dag var det dags för västeråsgurka, pumpa och bönor att planteras ut, de är mycket mer känsliga så jag hoppas att de överlever. Men eftersom vi har både sniglar och rådjur här så räknar jag inte med att det ska bli så mycket kvar. 

Det ser pyttigt ut nu, och jag var orolig för att ytan inte skulle räcka till. Men det är större än man kan tro så jag lyckas nog inte fylla hela i år, tiden räcker inte till. 

Jag har även planterat ett stort kryddland som ska locka bin och fjärilar. Imorgon ska jag så lite sommarblommor ute om jag hinner. 

Nere i växthuset med grönsaker börjar det arta sig, squashen har börjat blomma. Likaså gurkorna och tomaterna har kart. 

Paprikorna händer det inte mycket med än, men chili har vi massor på gång. 

Till gårdsbutiken skördar vi sallat, dill, persilja och rädisor nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar